روزشمار عملیات های دفاع مقدس

نوار زمان هشت سال جنگ تحمیلی

کد خبر : 54130
تاریخ خبر : 1402/04/13-14:44
تاریخ به روز رسانی : 1402/04/13-14:49
تعداد بازدید : 175
نسخه قابل چاپ

حمله به هواپیمای مسافربری ایران، نشانگر سیاست دولت آمریکا در قبال ملت ایران است

حمله به هواپیمای مسافربری ایران که در روز استقلال آمریکا انجام شد، نه یک عمل اتفاقی و نه ناشی از ضعف فناوری و یا خطای انسانی بود، بلکه نشانگر سیاست دولت آمریکا در قبال ایران و بیانگر ضدیت آمریکا با جمهوری اسلامی در جریان جنگ تحمیلی و علامت روحیه خصمانه دولت مردان آمریکا با ملت ایران بود.

حمله به هواپیمای مسافربری ایران، نشانگر سیاست دولت آمریکا در قبال ملت ایران است
در مقطع پایانی جنگ، هم زمان با تهاجمات ارتش عراق در جبهه های زمینی، ناوگان نظامی آمریکا، جنگ گسترده ای را علیه اهداف و منافع ایران در خلیج فارس آغاز کرد.

آمریکا تلاش می کرد تا تمام محیط خلیج فارس را برای تولید و صدور نفت ایران و نیز برای تردد هواپیماهای ایرانی و همچنین حضور نیروهای دریایی ایران ناامن سازد.

آخرین اقدام مداخله جویانه آمریکا به نفع رژیم عراق، حمله ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران در نزدیکی های بندرعباس بود. در حمله موشکی به هواپیما، ناو وینسنس به آب های ایران واردشده بود.

این سومین درگیری گسترده آمریکا با ایران محسوب می شد. در روز یکشنبه ۱۲ تیرماه ۱۳۶۷، ناو چندمنظوره آمریکا در منطقه تنگه هرمز، با شلیک دو موشک، هواپیمای مسافربری ایرباس شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) را درحالی که ارتفاع ۷ هزارپایی را پشت سر گذاشته بود و در حال اوج گیری به سمت ارتفاع ۱۲۰۰۰ پا می رفت، با ۲۹۰ مسافر و خدمه مورد اصابت قرار داد. این پرواز هر هفته به صورت منظم و برنامه ریزی شده در همین ساعت از بندرعباس به سمت دوبی انجام می شد.

در همان لحظه اول، هواپیمای مسافربری به دونیم شد و به دریا سقوط کرد و همگی سرنشینان آن کشته شدند.

در این اقدام جنایت کارانه ۲۹۰ نفر از سرنشینان هواپیما ازجمله ۵۵ کودک، ۴۶ تبعه خارجی و ۱۶ خدمه پروازی جان باختند. پس از جستجوهای انجام شده در خلیج فارس، تنها بقایای پیکرهای ۱۸۳ نفر ازآب گرفته شد و هیچ گاه اثری از جسدهای ۱۰۷ نفر از سرنشینان هواپیما پیدا نشد.

سال ها بعد، جورج بوش پدر، رئیس جمهور وقت آمریکا، به ویلیام راجرز؛ فرمانده جنایتکار این ناو مدال افتخار و نشان لیاقت داد.

حمله به هواپیمای مسافربری ایران که در روز استقلال آمریکا انجام شد، نه یک عمل اتفاقی و نه ناشی از ضعف فناوری و یا خطای انسانی بود، بلکه نشانگر سیاست دولت آمریکا در قبال ایران و بیانگر ضدیت آمریکا با جمهوری اسلامی در جریان جنگ تحمیلی و علامت روحیه خصمانه دولت مردان آمریکا با ملت ایران بود.

این فاجعه بشری، پیام روشن آمریکا مبنی بر آمادگی ایالات متحده برای تشدید جنگ و انجام جنایات بیشتر علیه مردم ایران بود.



آقای هاشمی رفسنجانی می گوید:

اسرار ایرباس به روشنی فاش نشده و معلوم نیست که پشت آن چه بود. از طرف ما چنین برداشت شد که آمریکا برای مداخله مستقیم برعلیه ما مصمم است و احتمال پیروزی ما آنان را سخت نگران کرده است. حمله به ایرباس، یک اخطار بود و اینکه آمریکا حدی برای تجاوز به ایران قائل نیست و اهداف نظامی و اقتصادی و مردمی را در بر می گیرد و هم زمان به سکوهای نفتی و کشتی های غیرنظامی و ناوهای جنگی حمله می کند.

اعتراف صریح و تکان دهنده مقام آمریکایی

در جلسه شورای امنیت سازمان ملل، جرج بوش معاون رئیس جمهور آمریکا در برابر اعتراض وزیر امور خارجه ایران (علی اکبر ولایتی) نسبت به اقدام جنایت کارانه ناو آمریکایی در حمله به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی، به صراحت اظهار داشت: آقای وزیر به شما میگویم بین پایان جنگ یا تقابل با ما، باید یکی را انتخاب کنید.

ایران در برابر این جنایت آمریکا هیچ گونه واکنش نظامی متقابلی انجام نداد. آمریکا دو روز پس از وقوع این جنایت از طریق سفارت سوئیس که حافظ منافع وی در تهران است، ضمن اظهار تأسف به صورت شفاهی به ایران پیغام داد که آماده است غرامت بپردازد.

البته دولت آمریکا هیچ گاه برای ارتکاب این جنایت از ایران عذرخواهی نکرد و حتی هیچ کمیسیونی هم در مجلس نمایندگان و کنگره آمریکا برگزار نشد تا مسببین این جنایت را استیضاح کنند و از آن ها سؤال کنند که چرا به هواپیمای مسافربری شلیک کردند.

ایران یک سال پس ازاین فاجعه دردناک از آمریکا شکایت کرد و آمریکا هفت سال پس از شکایت ایران، غرامت همه جان باختگان را پرداخت کرد.

ایران در ۲۲ فوریه ۱۹۶۶ با دریافت حدود 300 هزار دلار بابت هر قربانی شاغل و حدود 150 هزار دلار برای هر قربانی غیر شاغل و حدود 70 میلیون دلار بابت قیمت تقریبی هواپیمای سرنگون شده از آمریکا غرامت گرفت و پرونده مختومه شد.

منبع:

علایی، حسین، تاریخ تحلیلی جنگ ایران و عراق (جلد دوم)، تهران، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس: نشر مرزوبوم، چاپ دوم ۱۴۰۱، صفحات ۴۲۷، ۴۲۸، ۴۲۹، ۴۳۰

برچسب ها :

نام*
ایمیل*
نظر*

آخرین اخبار رده حمله به هواپیمای مسافربری ایران، نشانگر سیاست دولت آمریکا در قبال ملت ایران است


آخرین اخبار سایت

اهمیت جان رزمندگان نزد فرمانده لشکر عاشورا اهمیت جان رزمندگان نزد فرمانده لشکر عاشورا
تمسک رژیم بعثی به جنگ شهرها برای برون رفت از جنگ تمسک رژیم بعثی به جنگ شهرها برای برون رفت از جنگ
طراحی  عملیات خیبر  بعد از شکست در  فکه  آغاز شد طراحی عملیات خیبر بعد از شکست در فکه آغاز شد
نادر چوپانیان نادر چوپانیان
حسن غازی حسن غازی


© 1397 کلیه حقوق محفوظ است | طراحی وب سایت
x - »